Nokia 3720 classic 8 GB / grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia 3720 classic 8 GB / grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jochem 29-12-2016

niet kapot te krijgen

Ideale werktelefoon die tegen een stootje kan. Heb 4 jaar lang met deze telefoon op zak gelopen voor m'n werk en heeft best wat te verduren gehad meer als 950 uur mee gebeld.
Bel en sms tonen met trilfunctie kunnen redelijk hard wat makkelijk is als je niet altijd in een stille omgeving bent.
We zijn nu met werk overgestapt naar smartphones ook prima maar vond dit altijd wel een fijn telefoontje

Pluspunten

• betrouwbaar

T.Douma 14-02-2013

Deze telefoon is sterk en heeft al heel wat moeten doorstaan , ben straatmaker van beroep en hij heeft het e.e.a. al doorgemaakt , in de blubber gevallen ,al meerdere malen op de straat gevallen ,thuis al enkele malen door m,n kleinkinderen op de grond laten vallen (die spelen er wel eens mee ) hij is nu 2 jaar en ik heb nog nooit een telefoon gehad die het zolang volhield ,,echt een gsm voor het ruigere werk en alles zit erop heb zelfs mijn hele adressenboek erin ,en hij doet het nog steeds prima alles werkt nog perfect ,,echt een bouwvakkers telefoon die tegen een stootje kan .

WJ1603 07-03-2012

Een perfect toestel. Alles zit erop en doet wat het moet doen. Ik heb lang moeten zoeken voordat ik een 'basic' toestel had gevonden wat kwalitatief goed was. De meeste voordelige toestellen zitten krakkemikkig in elkaar, de Nokia 3720 is robuust, degelijk, kan tegen een stootje, hoog gebruiksgemak, betrouwbaar en handzaam. Hiervoor had ik de Nokia C3-01, echt een misser, en de Nokia Express Music, ook een regelrechte ramp. Ik dacht: ik hoef nooit meer een Nokia. Toch voor de laatste keer geprobeerd. De 3720 maakt alle vorige ervaringen goed. Een aanrader!

Bluemisty 03-03-2012

Deze telefoon gaat tenminste langer mee als al mijn vorige telefoons.Ben werkzaam in de metaal en de telefoons gingen kapot door het fijne metaalstof wat aan de speakers en magneetjes bleef zitten.Daar heeft deze geen last van ook niet na 1,5 jaar.Enigste probleem op dit moment is dat de batterij snel leeg is.Dacht er met een nieuwe batterij vanaf te zijn maar dat bleek een illusie.Zit ergens inwendig wat de batterij leegtrekt maar weet niet wat.Camera neemt redelijke foto's wat wel makkelijk is als je snel ergens een plaatje van wil hebben.Mijn vorige was een 5140 maar die had geen bluetooth en dat was een reden om deze aan te schaffen.De 5140 is trouwens de enigste telefoon die niet stuk ging want ik heb hem nog steeds als een reserve telefoon.Ik denk er toch over om de 3720 weer opnieuw aan te schaffen want iets anders zou ik niet zo gauw weten.

Henk Hok 15-01-2012

Heb dit toestel nu een halfjaar in bezit. Ben er zo blij mee dat ik gelijk een 2e heb gekocht. Naast sms-en en bellen gebruik ik de volgende functies ook naar volle tevredenheid: prima zaklantaarn, simpele en goed fuctionerende media speler, agenda. Camera is wat minder. Internet kan wel, maar doe het maar niet met dit toestel want daar is hij niet voor bedoeld.

MH2 16-07-2011

Ik heb dit toestel nu een paar maanden in bezit. Bevalt goed, wat ik van Nokia gewent ben. Enige min punt is dat de microfoon nog wel eens weg valt. Krijg klachten dat het zachtjes klinkt wanneer ik een gesprek voer. Ben er mee naar een Nokia Service point gegaan. Daar hebben ze het schoongemaakt, stofdicht behalve bij de microfoon werd me verteld, heeft een paar dagen geholpen en nu wordt het langzaam aan weer minder...

Verder toptoestel

volger 18-06-2011

echt een top toestel voor de gewone gebruiker.
Met name personen die een top toestel willen zonder enige taboe en of internet functies.
Mijn microfoon heeft het begeven na een beurt in de wasmachine,de rest van het toestel doet het gewoon nog.
Ik overweeg een nieuwe te halen.

Drrrrkkk 07-06-2011

Afgelopen 7 jaren heb ik zakelijk allerlei (simpele) Nokia modellen gehad. Bij het veranderen van werkgever moest ik laatst privé een mobieltje aan gaan schaffen. De keus viel al snel op Nokia, simpelweg omdat dat vertrouwd was. En qua eisen was ik ook een zeur: het toestel moet niet te groot zijn (moet in broekzak passen), het toestel moet geen ieniemienie-toetsjes hebben (volwassen mannen vingers zijn nou eenmaal anders die van kleine Aziatische meiden), het toestel moet tegen een stootje kunnen i.v.m. buitenwerk, het toestel hoeft geen internet e.d. te hebben (dat doe je thuis achter de pc), etc. Oftewel: vooral een toestel waar ik op kan bouwen en niet met allerlei fratsen aan boord. Na het lezen van reviews op internet kwam ik bij de 3720 uit die ik bij Redcoon online kocht, omdat het toestel bij de MediaMarkt uitverkocht was.

Na enkele dagen kwam het toestel binnen en ik was negatief verrast dat er louter een Franstalige handleiding bij zit. Slordig van Redcoon: ik heb een Nederlandse naam + adres is ook in Nederland, dus hoezo een Franse handleiding? Maar goed, ik vond het geen klacht waard, omdat de NL-handleiding ook hier te vinden is: http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_3720_classic_UG_nl.pdf

Het toestel wijst zich qua navigatie vanzelf als je een ervaren Nokia-gebruiker bent. De menu-opbouw e.d. zijn dan gesneden koek. Wel valt het me op dat als je al de weg kent en je dus snel-snel naar een bepaalde optie bladert, dat het toestel met een soort vertraginkje reageert. Alsof ik dan iets te snel ga en het toestel het niet kan bijhouden. Lijkt me iets in het operating system van het toestel dat mogelijk met nieuwe(re) software verholpen kan worden.
De foto- en videocamera is een gadget, meer niet. Ik ben fotograaf en de foto's met ik met de Nokia maak zijn geen foto's, maar plaatjes... ik hoop dat men het verschil begrijpt. Erg matige kwaliteit dus, vooral bij weinig licht (ondanks het miniscule led-flitsertje), maar wat wil je ook uit zo'n piepklein lensje van kunststof?

Het toestel ligt in algemene zin vrij goed in de hand. Hij is ietsje breder dan mijn vorige Nokia, maar ook iets breder. Wel valt de afgeronde onderkant op: voorheen zette ik mijn foon bij vergaderingen vaak overeind om de tijd in de gaten te houden, maar dat gaat dus niet meer (geen ramp uiteraard). Een ander nadeeltje van de afgeronde onderzijde is dat het sterretje en hekje onderaan (die je best vaak gebruikt bijv. bij unlocken of op stil zetten) door de afgeronde vormgeving kleinere toetsjes hebben om het passend te maken. Tikfoutjes zijn het gevolg.
Een groot nadeel vind ik dat er wéér een ander formaat USB-aansluiting in zit, waardoor weer geen enkel kabeltje van mij past (voor bijv. syncen van je Outlook agenda met je pc). Zat helaas ook niet in de doos, dus mag je zelf weer gaan regelen. Het gaat om een mini-USB plug, maar dan nu weer met afgronde hoekjes. Ik blijf het imbeciel vinden dat hier geen standaarden voor zijn, evenals voor het model plug voor de oplader (al passen die van mijn vorige Nokia gelukkig nog).

Over het geluid hoor ik positieve geluiden van degenen die ik bel. Vanaf mijn zijde is ook alles duidelijk te verstaan. Het toestel voelt solide aan.
Conclusie: tot op heden ben op zich goed tevreden over mijn aankoop en kan het zeker aanraden voor mensen die niks geven om alle gadget-opties van een smartphone. Vooral voor mensen die net als ik het toestel als een soort gereedschapstuk gebruiken een aanrader.

Pierre Alexander 10-01-2011

(reeds 8 maanden in mijn bezit) De Nokia 3720 classic is een zeer goed toestel, aan te bevelen qua prijs & kwaliteit. Ergonomisch, solide, weerstaat stof en water. Batterij stand-by time een paar weken, spreektijd meer dan 6 uur, een "no nonsense" toestel. Grote klasse voor diegene die voor dit toestel kiest.

rvandoorn 30-12-2010

Yeahhh.....Sinds een paar dagen in het bezit van de Nokia 3720 Classic Yellow. Geen toeters maar bellen. Voor mensen die alleen bellen en smsjes sturen is dit de perfecte telefoon en hij kan ook nog eens tegen een stootje. Mooi duidelijk scherm, simpele bediening van het menu, het geluid is goed, goede toetsen om smsjes te sturen en het toestel voelt degelijk aan. Kortom de Nokia 3720 is gewoon een SUPER toestel. Voor mij geen smartphone!!

blead 15-12-2010

heb de telefoon nu ongeveer 2 maandjes in gebruik deze als tweede toestel en om dat mijn eerste 4 x stuk is gegaan heb ik deze zeer veel gebruikt het is gewoon een niet populaire top toestel hier de plus en min punten

+ symbian werk gewoon goed hier op
+ menu werkt gewoon beter als mijn laatste n serrie nokia
+ toestel voelt super sterk en zeer hoog in de kwaliteit
+ geluid is goed
+ door de ovi store kan je er gewoon facebook en twitter intergratie op krijgen dus komt hij ano 2010 heel goed mee met veel duurdere concurentie

- er had een betere camera op gekunt geen carl zeiss lens waar nokia beroemd en berucht om is

ik kan gewoon niks te negatiefs over deze telefoon neer zetten want ik verwachte een bassis toestel maar hij kan door de ovi store veel meer natuurlijk had een snelere prosesor en wifi en een carl zeiss lens op gekunt maar laten we eerlijk wezen kan je dat verwachten voor een telefoon van 110 euro to 150 ? lijkt mij niet deze toestel is echt een 10 ! doet meer dan dat je verwacht en is dus voor alle markten thuis voor mensen die een simpel menu en toestel willen en mensen die graag op twitter zitten kunnen er ook mee uit de voeten dus gewoon top

c.ockeloen 12-12-2010

Toestel net aangeschaft. Ligt prettig in de hand en maakt duurzame indruk. De toetsjes werken goed. De functies zijn beperkt, maar voldoende voor gebruik als tweede toestel tijdens het sporten. Belangrijkste is voor mij dat hij goed tegen transpiratie vocht en regen kan. Het internet gebruik werkt omslachtig, maar hier heb ik hem niet voor aangeschaft. Het is wel prettig dat dit er wel mee kan.

daneron 22-07-2010

Heb deze telefoon ongeveer een halfjaar en ben er heel tevreden over. Wat ik wel jammer vind is dat er geen 3G internet op zit, hopenlijk heeft zijn opvolger dit wel.
Bediening is uitstekend, het volume knopje had lichter gemogen maar dit is even wennen. Telefoon voelt solide aan, de batterij gaat 5 dagen mee als je af en toe belt en muziek beluisterd. Een all round telefoon voor een leuke prijs. De camera is van uitstekende kwaliteit, snel en goede foto's. De telefoon wort vaak gebruikt als mp3 speler en wat een uitstekend geluid uit zo'n klein ding. Wat ook handig is zijn de uitgebreide timers.

waj1 20-07-2010

Ik heb deze telefoon nu een paar maanden gehad en ik ben er erg tevreden mee. Mijn vorige telefoon was een nokia 3110 classic die ik drie jaar heb gehad, toen er een barst in het scherm kwam en hij uit begon te vallen. Deze telefoon heeft een erg mooi scherm en grote goed leesbare toetsen. Ik heb deze telefoon al een keer in het water laten vallen en hij is al een paar keer gevallen, en hij werkt nog steeds! Ook vind ik het een makkelijk te bedienen telefoon. Het enige nadeel is dat de speaker op de achterkant zit, waardoor als je de telefoon op zijn achterkant legt, dat het geluid gedempt wordt. Voor de rest gewoon een toptelefoon!

Fotsirk 13-05-2010

Mijn vorige gsm was de Nokia 5140i met rubberen omhulsel: zeer tevreden over! Heeft het bijna 5j uitgehouden! Daarom gekozen voor de 3720 als opvolger: zeer mooi menu, mooie vormgeving, handig in gebruik, trilt stevig, kortom voor mij de ideale telefoon. 1 nadeel: het roostertje waar het beltoongeluid uitkomt zit achteraan: wanneer je bijgevolg je telefoon op z'n rug legt, zal je de beltoon slechts gedempt horen... Ik heb er nu een gewoonte van gemaakt om hem op z'n buik te leggen. Uiteindelijk zie je toch weinig op het scherm in standby. Nog een leuk ding: wanneer je een gemiste oproep of sms hebt ontvangen: licht de menutoets op in het donker!

Rob Utrecht 05-04-2010

Had behoefte aan een goede vervanger van mijn bijna 5 jaar oude SonyEricsson W800.
De LG-Renoir die ik een jaar heb gebruikt had dat kunnen zijn maar bleek uitermate onbetrouwbaar, foto's verloren, batterij opeens leeg.

Maar ook deze Nokia is het niet.

Nadelen t.o.v. mijn SE: groter,
slechtere indicatie 'batterij-geladen', beduidend slechtere camera (jaar nul in feite) zonder dedicated bediening.
Slechter geluid, zowel ringtone als bellen. Bizar zware bediening volumeknop aan de zijkant. Geen usb-kabel.

De sim-kaart zit onder een metalen scharnierend klemmetje, en was zo moeilijk te verwijderen dat het ding volledig omboog.

Misschien kan de Nokia beter tegen het naar beneden gooien van de eerste verdieping, maar daar heb ik hem niet voor aangeschaft. Het zo bovendien zomaar kunnen blijken dat de SonyE ook daarin hoger scoort.

Rob

williebob 29-03-2010

TOP TELEFOON!

handig kan beste stoten hebben en de camera is ook goed.
zaklamp functie is ook handig!
(soms).

SUPER!

dicl 29-03-2010

Tot nu toe 2 dagen in gebruik en zeer tevreden.
Ik gebruik gsm voor bellen, sms, handenvrij bluetooth in auto en sync met outlook agenda en personen. Na installeren van ovi op computer ging dit bijzonder makkelijk. Namen met email, adres, gsm... worden foutloos op gsm gezet, evenals agendapunten.
Helderheid en bereik zijn ook zeer goed.
Agendapunten van de dag zelf worden startpagina gezet en makkelijk in te bladeren. Auto wordt automatisch herkend en ingeschakeld bij opstarten.

Mr. nout 08-01-2010

Wat een mooi toestel is dit zeg!
Ik was op zoek naar een eenvoudig en tegelijkertijd smaakvol vormgegeven mobieltje.

Erg getwijfeld tussen de 6700 Classic en deze.
Ik vind de 3720 net wat mooier dan de 6700, ook al is ie niet op schoonheid ontwerpen en daarom niet zo rank en slank als de 6700.
Maar de 3720 ziet er net wat robuuster en beter gepropotioneerd uit, je hebt meer telefoon in de hand om het zo uit te drukken.

Goed, de 6700 heeft een betere camera en een 3G internetmogelijkheid
Maar internetten doe ik toch niet op zo'n klein schermpje en goede foto's maak ik wel wel met mijn Cybershot, dus de 6700 viel af.

Het formaat van de 3720 is ideaal, niet te groot en niet te klein.
Geen gekloot met priegelige toetsjes (of nogal moeilijk in te drukken toetsen bij een 6700 Classic)
Een groot en helder scherm en het ding ligt erg lekker in de hand, het voelt ook als een kwalitatief goed product.

Ontvangst en het gespreksgeluid is gewoon goed en daar draait het natuurlijk allemaal om.

jj de groot 18-12-2009

Na 3 maanden dagelijks gebruik ben ik zeer tevreden, want bij normaal gebruik (buitenwerk) liepen de meeste telef allerlei schade op. Vocht,stof, barst,toetsenbord.
De nokia is van 3m gevallen, is normaal genoeg om weer een nieuwe telef te gaan halen.
Dus voor iemand die met zijn handen werkt is een goede telef.
Ps Ik gooi em niet in een glas bier en rij er ook niet met de auto over heen, meschien dat ik daarom geen klachten heb.

Molenaar87 02-12-2009

Na het ontvangen van de telefoon meteen uitvoerig getest, zoals getoond wordt in het youtube testfilmpje.

- Een val van 5 meter op de straat overleeft hij!
- Daarna meteen in het bier gezet en opgebeld met een andere telefoon, alles deed het.. tot 1 uur later, knoppen reageerden niet meer en het scherm deed het niet meer. Batterij en klepje eraf gehaald en bij de kachel te drogen gelegd, na 2 dagen weer ingebruik genomen waarna hij het weer deed. Gevolg: lichte vochtschade achter het scherm die niet meer verdwijnt. De Nokia 5140 én de Samsung b2700 overleefde zulke grappen wel altijd. Verder doen de functies van de 3720c het wel gewoon, ook de microfoon en de luidspreker blijven helder.
Daarentegen komt er wel stof tussen de naadjes van de behuizing, bij mij zit er nu stof tussen de toetsen en het opstaande randje aan de zijkant, maar dit is niet hinderlijk voor gebruik.

Duur van de batterij valt tegen, maar 4 à 5 dagen bij weinig gebruik (misschien heeft deze nog een opdonder gekregen van het bier??).

Jammer dat er geen kabel voor aansluiting met de computer wordt bijgeleverd, alle overdrachten gaan nu via Bluetooth of via een miniSD kaart Adapter.

Telefoon simpel en makkelijk in gebruik. Mooi vormgegeven voor een "bouwtelefoon". Zaklamp tevens flitser geeft veel licht! Scherm is (na 2 weken) nog krasvrij. Voorderest doet hij wat hij moet doen, bellen en smsen!

Verwachtingen voor deze telefoon waren goed, maar had er meer van verwacht qua degelijkheid. Ik zie het niet als een verbeterde versie qua degelijkheid tov de nokia 5140, maar als je het doet voor de vormgeving, dan wel!

A.Polderman 25-10-2009

Ik heb het toestel nu 2 weken en het beeldscherm is nu al defect (display leeg). Had eerlijk gezegd meer verwacht van wat Nokia noemt een oer-degelijk toestel. Nu afwachten wat Nokia er aan denkt te gaan doen. In ieder geval een garantie geval mag ik hopen.

Roel du Pree 18-10-2009

Heb de 3720 classic nu een paar weken in gebruik.
De gsm bevalt mij prima.
De bediening is wat ik van Nokia gewend ben (had hiervoor een 1100 en daarvoor een 3310), het geluid is goed (ook handsfree), het scherm is helder en duidelijk, en ik doe ong. een week met een batterijlading.

Stof achter het scherm heb ik (gelukkig) geen last van.

wouterjan121212 30-09-2009

heb em nu zon 2 weken, en heeft alles van wat ik ervan heb verwacht.
smst en belt prima. redelijke camera en heeft redelijk geluid. Als je volume op vol zet, dan gaat ie wel een beetje ruisen. Op 3/4 is ie op zen best.
hij is erg stevig, je moet zelfs om bij je accu enzo te komen, een stuiver gebruiken.
voor de rest vind ik dat er over het algemeen aardig wat handigheidjes inzitte, dat het gebruiksgemak (flink) bevorderd.
en natuurlijk een erg mooi design.
wat mij betreft zeker waar voor je geld.

TjebbeDouma 06-09-2009

Heb deze telefoon nu 1 dag in mijn bezit en de eerste indruk is prima ziet er geweldig uit en voor de rest kom ik terug ,zal het verder eerst allemaal uitproberen komende week, maar een aanrader is het wel.